måndag, september 05, 2005

Sjösjuka

Om jag hör eller stöter på en kommentar till med andemeningen "haha, dumma, krigsförande, miljöförstörande amerikaner, skyll er själva" angående tillståndet i södra USA tror jag att jag kommer spy. Jag kan inte påstå att jag känner något större känslomässigt engagemang i de kriser media väljer att dra upp (det finns ständigt pågående humanitära katastrofer i form av svält, inbördeskrig, fattigdom, förtryck et cetera som många inte ens är medvetna om och jag orkar helt enkelt inte bry mig om allt ont som händer i världen - hur väl uppdaterad är du till exempel om offrens situation i inbördeskriget i Nepal?) men jag har då sannerligen vett nog att låta bli att håna tragedier och dödsoffer.

Man kan tycka vad man vill om amerikansk kultur, Bush och republikansk politik, USA:s ovilja att ha med Kyotoavtalet att göra och så vidare - det inte med den här saken att göra. Det här handlar ändå om vanliga människor. Sådana som du och jag. Som har dött i tusentals. Och fortfarande dör. Om Sverige invaderade Sri Lanka imorgon - skulle det innebära att du förtjänade att dö i en översvämning? Om det inte är nog, ett par enkla påpekanden om klimat och miljöpolitik:

*) Huruvida en viss orkan är det minsta lilla påverkad av mänsklig hand är omöjligt att säga. Orkaner är inte direkt ett nytt fenomen. De har funnits ett bra tag.
*) Nämnda Kyotoavtal blev aktuellt för några få år sedan. Människan har släppt ut mängder av det som brukar sammanfattas som växthusgaser sedan industrialismens genombrott. Är det någon som på fullt allvar tror att den i sammanhanget lilla minskning som en annorlunda miljöpolitik hade kunnat innebära skulle ha gjort någon större skillnad på dagens världsklimat?
*) De som råkade illa ut i New Orleans var huvudsakligen de som inte hade råd eller möjlighet att ta sig därifrån; kanske inte ens hade bilar att åka iväg med. De lär inte direkt ha släppt ut vidare mycket koldioxid eller öppnat miljöförstörande fabriker, inte sant?

Inga kommentarer: