onsdag, november 16, 2005

Universitetet & politiken

Jag tycker absolut att folk skall få hysa och ge uttryck för politiska åsikter. Det gäller även universitetslärare/-föreläsare. Inte heller är jag någon fantatisk anhängare av brittisk eller amerikansk politik - den nuvarande amerikanske presidenten, till exempel, ger mest ett hyggligt uselt intryck och har gjort något av det mest oförlåtliga man i maktställning kan göra i mina ögon: suddat ut gränsen mellan religion och politik.

Det är ändå så att när man kan räkna till fyra personer som under undervisning uttryckt sig negativt om Margaret Thatcher, när genomgången av förändringar inom det högre brittiska undervisningssystemet handlar så mycket om hur dåliga nuvarande linje är (kritik som jag delvis håller med om, men det har inte med saken att göra) och när man i undervisningsmaterialet kan hitta meningar som

21. President Bush probably spells it
A) leveling
B) levelling


så känns det som ett visst mönster börjar framträda. Är det så mycket begärt att hoppas att man skall lyckas hålla politiken utanför statlig, skattefinansierad universitetsutbildning i ... språkvetenskap?

1 kommentar:

Thomas sa...

Ööh, haha. Innan jag kom fram till den sista meningen så trodde jag att du läste, typ, statsvetenskap eller något i den stilen. Där ser man. Ingen kommer undan politiken! Det språkliga är politiskt! Eller hur var det nu igen...?