tisdag, maj 16, 2006

Politisk korrekthet & förtryck

Jag snubblade över inlägget CUF är inte klokaSannBlogg angående att CUF nyligen beslutade stödja en könsneutral äktenskapsbalk (någonting som borde vara en självklarhet) och, det större steget, att ta bort de religiösa samfundens rätt till att förrätta vigslar som gäller i lag.

Självklart skall den som är troende fortfarande kunna gifta sig i kyrkan. Rimligtvis borde förbundet mellan paret inför Gud vara det viktigaste. Men kyrkan skall inte ha någon särställning vad det gäller att kunna upprätta lagligt bindande kontrakt.

SannBlogg skriver:
Istället är det så att när vi först och främst har en politisk korrekthet i det här landet som i ett enda slag gör alla med min typ av åsikter till homofober och att sen svenska kyrkan beslutat att införa välsignelseakter för homosexuella och till sist, som grädde på moset, föreslår CUF att månggifte ska bli tillåtet. Då anser jag att man lämnar dörren vidöppen för sådant som vi idag inte kan tänka oss men som faktiskt blir en ganska naturlig följd av detta, nämligen att manegen är krattad för alla typer av sexuella läggningar och samlevnadsformer. Två exempel är tidelag och pedofili.

Det är riktigt unket. Det spelar ingen roll hur mycket inläggsförfattaren klagar på att det inte är ett centralt argument och att man kvävs under den politiska korrektheten. Det är inte av politisk korrekthet som det står mig upp i halsen (för jag är inte direkt politiskt korrekt i dagens Sverige jag heller). Att försöka gömma sig bakom att andra agerar utifrån "politisk korrekthet" när man glidande försöker få vigselakter för homosexuella till acceptans av pedofili är bara vidrigt. Det handlar om att man försöker jämställa vuxna människors dragning till varandra med vuxna människors dragning till individer som inte är mogna nog att fatta dylika beslut och därför riskerar att ta och ofta tar skada, och på så sätt smutskasta alla som avviker från normen. Man är lika lite ett offer när man möts av mothugg när man försöker driva sådana frågor än till exempel nationaldemokrater är för sina åsikter.

Man behöver inte tycka om homosexualitet. Man kan gå i kyrkor som bara ägnar sig åt att viga man och kvinna, en av varje. Det är helt okej. Det är när man ger sig på homosexuella och hävdar att de skall ha mindre rättigheter än alla andra, trots att man om man så önskar inte behöver ha någonting med dem att göra (i teorin i alla fall: sexuell läggning visar sig inte som horn i pannan, och jag skulle vilja se den som kan fungera i ett normalt samhälle utan att stöta på folk med en annan sexualitet än den heterosexuella), som det slutar vara okej. Religiösa normer för samlevnad är någonting som skall stanna inom husets väggar -- där de låter bli att förtrycka människor som inte lever efter dem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du "snubblade" i just min blogg. ;-)

Fundera lite över vad följande två citat av dig och mig har gemensamt:

SannBlogg:
"Istället är det så att när vi först och främst har en politisk korrekthet i det här landet som i ett enda slag gör alla med min typ av åsikter till homofober och att sen svenska kyrkan beslutat att införa välsignelseakter för homosexuella och till sist, som grädde på moset, föreslår CUF att månggifte ska bli tillåtet."

Libertati:
"Att försöka gömma sig bakom att andra agerar utifrån "politisk korrekthet" när man glidande försöker få vigselakter för homosexuella till acceptans av pedofili är bara vidrigt."

Vidare undrar jag om inte ditt val av kraftord gör dig till mer unken än vad du tycker att jag är.

Johan sa...

Det är klart, det är inte vidare diplomatiskt snygg förd debatt från min sida. Det har du helt rätt i. Tyvärr är jag inte alltid kapabel att föra sådan i frågor som jag tycker förtrycker och skadar människor utan, naturligtvis sett från min synvikel, någon som helst rimlig anledning.

//JJ