onsdag, maj 10, 2006

Metabloggande: RSS

RSS är en bra sak. Väl medveten om att de flesta av Libertatis återkommande läsare tar del av bloggen på det sättet tänkte jag att det skulle vara bra att påpeka saken för resten också. Dessutom har jag lovat mig själv att a) läsa igenom mina inlägg mer ordentligt och b) låta enstaka stavfel stå kvar, istället för att uppdatera varje inlägg tre gånger, för att göra Libertati mer läsbar via RSS.

RSS innebär att du får varje nytt inlägg hemskickat; med en bra RSS-läsare (RSS-aggregator) behöver du över huvud taget inte gå till sidan och du verkligen inte behöver kika in ett par gånger om dagen för att se om någonting nytt har hänt. Det sparar helt enkelt tid och möda samtidigt som det ser till att du inte behöver riskera missa någonting genom att du prenumererar på varje inlägg som kan tänkas komma från i det här fallet bloggen. Annars kan du prenumerera på allt från nyheter från Sveriges Radio till Warpdrive-citat.

En annan bra sak är att att bloggar som ligger på Blogspot har RSS-flöde vare sig de är medvetna om saken eller inte, vilket underlättar för den som läser bloggar hos dem som kanske inte är så intresserade av den tekniska biten.

Själv använder jag, och är mycket nöjd med, Vienna, men det är bara för macanvändare. En populär webbaserad aggregator är Bloglines. Om någon har ett tips om en riktigt bra aggregator för Windows, lämna det gärna.

RSS är seriöst bra. Använd det.

Några enklare tekniska förklaringar:
Svenska Wikipedia.
xml.com.

Totalt orelaterat: Sagan om de bannlysta.

2 kommentarer:

Johan sa...

Och för den som inte ser det, så finns Libertatis flöde här.

//JJ

Johan sa...

Och ja (eftersom jag fått det påpekat annorstädes) förklaringen gör tekniska förenklingar som inte är riktigt korrekta egentligen. Den försöker förklara poängen med RSS för personer utan större datorvana. Det prioriterades. Du som kan se luckorna behöver inte upplysningarna. :)

//JJ