torsdag, juni 01, 2006

Läxor, inlärning och repetition

Man kan fråga sig hur vänsterpartiet egentligen har tänkt när de tycker att effektivare undervisning skall kunna ersätta läxorna, och varför det i så fall inte har gjorts tidigare. Skulle det vara så att skolorna medvetet sitter och håller inne på enkla lösningar och drar ned på lärandet så skulle det naturligtvis kunna förklara ett och annat om utbildningsnivån, men tyvärr tror jag inte att lösningen är så enkel. Inte nog med att det skulle slå väldigt hårt mot elever som har det tungt i skolan därför att de har svårt att lära sig och behöver just den typen av repetition som läxor ger för att kunna tillgodogöra sig kunskap, det skulle också göra vissa ämnen fruktansvärt svåra att undervisa i. Det fungerar helt enkelt inte att lära in hur man böjer hundra vanliga starka tyska verb utan att nöta in det. "Rolig inlärning" i all ära -- det finns ingen poäng i att göra undervisning tyngre än man måste, så länge man når kunskapen -- men tiden och ansträngningen innan någonting sådant ens börjar fundera på att sätta sig i huvudet genom till exempel talövningar och läsning är mer än grundskolan har att ge. Om inte alla får chansen att lära sig ordentligt skall ingen få den?

Inga kommentarer: